fredag 15 oktober 2010

Alvas nya spiralmössa

Förra hösten stickade jag en mössa till Alva i spiralresår. Den är nu för liten så jag gjorde en ny som matchar hennes nya halsduk.


Jag har stickat med garnet Molly från Järbo garn och använt strumpstickor i strl 4.

Lägg först upp 72 maskor och fördela dem på 4 stickor (18 på varje). Se till att maskorna inte är vridna innan du stickar ihop dem till en ring.

Sticka spiralresår så här:

Varv 1-3: Sticka 2 rm, 2 am, varvet ut.
Varv 4-6: Sticka först 1 am, sedan 2 rm, 2 am tills det återstår 3 maskor, sticka 2 rm, 1 am.
Varv 7-9: Sticka 2 am, 2 rm, varvet ut.
Varv 10-12: Sticka först 1 rm, sedan 2 am, 2 rm tills det återstår 3 maskor, sticka 2 am, 1 rm.

Upprepa detta till lagom längd.

På min mössa stickade jag 27 varv innan jag började maska av.

Maska av så här:

Sticka 2 rm tillsammans på varje rätt maskpar = 54 maskor.
Nästa varv: Sticka räta maskor räta och aviga maskor avigt utan att minska.
Nästa varv: Sticka 2 am tillsammans på varje avigt maskpar = 36 maskor.
Nästa varv: Sticka räta maskor räta och aviga maskor avigt utan att minska.
Nästa varv: Sticka 2 rm tillsammans 1 am varvet ut = 24 maskor.
Fortsätt så här tills du har 6 maskor kvar.
Dra igenom tråden och fäst.

Virka kanten så här:
Virka runt hela mössan med virknål nr 4 så här: * 1 fm, 3 lm, 1 st i första lm, hoppa över ca 1,5 cm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i första fm i början på v.

Beskrivningen av blomman hittade jag hos Drops design och man gör så här:
Virka 4 luftm och slut dem till en ring med 1 smygm i första luftm.
1:a varv: 1 luftm, 6 fm om ringen, avsluta med 1 smygm i första fm i början på v.
2:a varv: 1 luftm, * 1 fastm, 4 luftm, virka 1 stolpe i den första av de 4 luftm *, upprepa *-* totalt 6 gånger, avsluta med 1 smygm i första fastm i början på v.

/Emma

1 kommentar:

  1. Men å vad fint gumman!! Tror jag ska göra en sån här till Tilde!! Kram!

    SvaraRadera